donderdag 4 juni 2015

'Boemklatsch ben je nou eenmaal voor het leven'

Het was een koude avond in maart, toen ik in mijn woonkamer een netflixje aan het kijken was, en ik een melding van Facebook op mijn telefoon zag verschijnen. "Atactic Sparkup has invited you to Boemkltasch 1000 en 2 Flessen Champagne", stond er op mijn scherm. Ik moest even twee keer met mijn ogen knipperen toen ik dit las, was ik in mijn afterdinnerdip in slaap gevallen? Was dit een mooie droom? Toen ik besefte dat ik niet sliep, verscheen er een glimlach op mijn gezicht.

Dj-collectief Boemklatsch organiseerde 'vroeger' de maandelijkse avond Dumdum in Tivoli Oudegracht. Deze avond stond garant voor een avond vol goede muziek, een topsfeer, visuals door Ramkraak en een thema voorzien van decor door Triomf. Dit was voor mij en voor veel van mijn vrienden een maandelijkse portie perfectie. De mannen van Boemklatsch zijn al een paar keer gestopt. De laatste keer Dumdum vond plaats in 2012, dat zou ook hun laatste optreden zijn. Toch bedachten ze vorig jaar nog maar een laatste show te doen, die vond plaats in april vorig jaar. Gelukkig zijn ze niet zo goed in stoppen.

Het thema heeft misschien nog wat uitleg nodig. Het allereerste feest dat ze als Boemklatsch organiseerden, was het '1000 en 1 blikken bier'-feest. Het thema van vorig jaar met de 1000 en 1 Flessen Champagne was dus een eerbetoon aan die allereerste editie. Onder het motto van 'Boemklatsch ben je nou eenmaal voor het leven.', organiseerden ze afgelopen 30 mei nog maar een laatste editie. Ik moet zeggen; ik hoop dat ze nog wat vaker gaan stoppen, want dit was me het feestje weer wel.

Het thema was weer 'Black Tie', en de meeste mensen liepen er dus goed gekleed bij. Het podium was als vanouds weer bereikbaar voor het publiek, al miste ik deze keer wel het, voor Boemklatsch gebruikelijke, decor. De Pandora-zaal van Tivoli Vredenburg stond bij binnenkomst al goed vol, en dat zou de zaal gedurende de volledige avond ook blijven. Het was een feest van herkenning, veel bekenden die ik sinds de Boemklatsch-avonden niet meer heb gezien, en de klassiekers vlogen vanaf de dj-booth de zaal in. Boemklatschvrienden Jiggy Djé en Spacekees kwamen zelfs live een setje doen. Het is lang geleden dat ik op een feest stond waar alles klopte. Ik moest de volgende dag een melancholisch traantje wegpinken.


Dat weggepinkte traantje werd echter snel weer vervangen door hoop, de hoop op nóg een laatste editie. Wellicht volgend jaar al? Want Utrecht is Utrecht niet zonder Boemklatsch.



                                          (Foto door: Robin Alysha Clemens)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten